3 tips om snel meer conditie op te bouwen

Ben je het zat dat je niet echt mee kan doen met je kinderen? Dat je na het oplopen van de trap al buiten adem bent en je al jaren niet echt meer hebt kunnen fietsen? Dan is het goed om meer conditie op te doen. Wellicht heb je al jaren het goede voornemen om hiermee aan de slag te gaan, maar komt er telkens niets van. Daarom is het fijn om met een plan van aanpak te komen. Om te weten hoe je jouw conditie verder op kunt bouwen en hoe je dit zo effectief mogelijk aan kunt pakken. Maar hoe bouw je conditie op? Waar begin je? We geven 3 tips om je op weg te helpen.

 

1.    Schakel een professional in

 

Wanneer je merkt dat het echt heel slecht gesteld is met jouw fysieke gezondheid, doe je er goed aan om een professional in te schakelen. Je kunt advies vragen bij de huisarts, maar je kunt ook contact opnemen met een goede sportschool in Tilburg. Hier zijn genoeg trainers te vinden die jou kunnen helpen bij het maken van een plan op maat. Zo weet je precies aan welke oefeningen je je moet houden om jouw doelen te kunnen behalen. Bovendien ga je zo ook niet te snel en bouw je het op een rustig tempo op. Hierdoor zal je zien dat je veel sneller resultaten zult boeken. Een lidmaatschap op de sportschool is sowieso geen slecht idee. Zo kun je ook bij slecht weer aan je conditie werken. Ook biedt dit een goede spreekwoordelijke ‘stok achter de deur’ om te voorkomen dat je weer terugvalt in je oude patroon. Voor de mensen lekker buiten willen sporten kunnen natuurlijk ook altijd met een Mindful Run/Walk of Mindful Cycling cursus meedoen.

 

2.    Wees geduldig!

 

Je kunt niet wonderen verwachten van een enkele training. Je lichaam is vooral gebaat bij herhaling. Wanneer jij herhaaldelijk aan de conditie werkt, zal je merken dat het iedere week een klein stukje beter zal gaan. Probeer daarom vooral je geduld te bewaren. Op die manier voorkom je dat je snel teleurgesteld raakt met het resultaat, terwijl je eigenlijk gewoon heel goed bezig bent. Het is slim om eventueel steeds kleine doelen te stellen en jezelf te belonen als je deze hebt behaald. Denk bijvoorbeeld aan twintig minuten wandelen zonder buiten adem te raken. Dit zijn kleine dingen waar je langzaam naar toe kunt werken. Zodra je merkt dat er echt sprake is van vooruitgang, zal je ook merken dat je steeds meer gemotiveerd raakt.

 

3.    Doe iets waar je plezier aan beleeft

 

Als je iemand bent die een hekel heeft aan sporten, kan het best lastig zijn om je hier toe te zetten. Daarom is het zo belangrijk om voor iets te kiezen wat je écht leuk vindt. Denk bijvoorbeeld aan dansen of fietsen. Misschien vind je het wel fijn om iets in teamverband te doen. Onderzoek de verschillende mogelijkheden. Zodra je iets hebt gevonden waar je echt van geniet, zal je merken dat je veel beter gemotiveerd bent om verder te gaan.

 

Heb je vragen of wil je meer weten over dit onderwerp? Vul dan onderstaand formulier in.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.