· 

3 Leuke Mindful Run 4 Kids oefeningen.

Wanneer we kinderen leren omgaan met hun emoties van vandaag, geven we ze de vaardigheden die ze nodig hebben om in de toekomst gelukkige, gezonde volwassenen te zijn.

 

Oefening 1.

 

Mindful pose!

 

Een eenvoudige manier voor kinderen om tot hun tenen in mindfulness te dopen, is door middel van lichaamshoudingen. Je kunt ze door het doen van onderstaande leuke houdingen zich sterk, dapper en gelukkig laten voelen.

 

Laat de kinderen ergens rustig en vertrouwd gaan, een plek waar ze zich veilig voelen. Laat ze vervolgens een van de volgende poses proberen:

 

De Superman pose: deze houding wordt beoefend door te staan met de voeten net breder dan de heupen, gebalde vuisten en 1 arm naar de hemel uitgestrekt is en de anders langs de zij. Let op dat het lichaam zo lang mogelijk wordt gemaakt.

 

De Wonder Woman pose: deze pose wordt beoefend door goed rechtop te staan. De benen iets breder dan de heupen en dan de armen in je zij. Sta goed rechtop met je borst vooruit.

 

Vraag de kinderen hoe ze zich voelen na een paar rondes in een van deze houdingen. Je zult misschien verrast zijn.

 

Oefening 2.

 

Spion!

 

Als je het hebt over superhelden kan dit de volgende stap zijn om kinderen te leren hoe ze aanwezig moeten blijven.

 

Instrueer de kinderen om hun "spion-zintuigen" aan te zetten. De, supergeoriënteerde zintuigen van geur, kijken, gehoor, smaak en aanraking die spion gebruikt om de wereld om hem heen in de gaten te houden. Deze oefening zal hen aanmoedigen om te pauzeren en hun aandacht op het heden te richten, waardoor ze zich bewust worden van de informatie die hun zintuigen binnenbrengen.

 

Oefening 3.

 

Op safari!

 

De Safari-oefening is een geweldige manier om kinderen te helpen mindfulness te leren. Deze activiteit verandert een gemiddelde, dagelijkse wandeling in een spannend nieuw avontuur.

 

Vertel je kinderen dat je op safari gaat: hun doel is om zoveel mogelijk vogels, insecten, griezelige kriebels en andere dieren op te merken. Alles wat loopt, kruipt, zwemt of vliegt is van belang, en ze moeten al hun zintuigen concentreren om ze te vinden, vooral de kleintjes.

Als je geïnteresseerd bent in Mindful Run 4 Kids en meer informatie wil over hoe je Mindfulness oefeningen in de praktijk kunt combineren met bewegen bij kinderen van 6 t/m 18 jaar neem dan eens een kijkje op Mindful Run 4 Kids

 

Jong geleerd is oud gedaan!

 

Martijn Mensink

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.