10 Voordelen van Neusademhaling tijdens het sporten

10 voordelen van neusademhaling tijdens het sporten

 

Neusademhaling is het beste wat je kan doen alleen veel te weinig mensen letten er op. Wist je dat mondademhaling is aangeleerd en je dat van nature eigenlijk helemaal niet hoeft te doen behalve wanneer je in (adems)nood bent. 

 

Het belang van regelmatige lichaamsbeweging opgenomen met een gezonde voeding en levensstijl kan niet genoeg worden benadrukt in de zoektocht naar een goede gezondheid en levensduur.

 

10 Voordelen:

 

1. Neusademhaling drijft zuurstof efficiënter in de onderste lobben van je longen. Indien je

alleen maar door de mond ademt gaat de lucht alleen naar de bovenste delen van je longen. Met neusademhaling worden alle vijf de lobben beter beademt. De onderste lobben van je longen hebben meer kalmerende zenuw receptoren die tijdens een neusademhaling worden geactiveerd.

2. De onderste lobben van je longen bevatten meer bloed, We moeten dus diep ademhalen tijdens het sporten om deze bloedsomloop te stimuleren.

3. Neusademhaling bevordert long massage en we gaan door deze ademhaling veel dieper

en intenser ademen.

4. Het vrijmaken van het middenrif is ook bevorderlijk. Het middenrif moet contracteren en weer ontspannen om gezond te blijven. Neusademhaling helpt ook bij mensen die veel last hebben van brandend maagzuur.

5. Neusademhaling activeert ook de ribbenkast waardoor er geen vocht achter de longen

kan ontstaan. Daarbij is het van cruciaal belang voor flexibiliteit en elasticiteit van de wervelkolom, hoofd en nek.

6. Neusademhaling zorgt ervoor dat stress vermindert.

7. Neusademhaling verlaagt stikstofoxide in je lijf, Het verhoogt de bloedstroom zodat

organen en weefsels beter doorbloed worden.

8. Verlaagt de hartslag in vergelijking met een mondademhaling.

9. Verhoogt de hersenactiviteit en laat meer hersengolven door.

10. Neusademhaling kan je aan wennen en het is beter voor je algehele gezondheid. Indien je er eenmaal aan gewend raakt is het ook makkelijker.

 

De sleutel voor meer energie:

 

De sleutel tot het voorkomen van vermoeidheid is vollediger ademen. Als je (letterlijk!) dieper ademt krijgen je longen meer zuurstof om die naar je spieren te voeren.

 

Belangrijk om te weten:

 

Een goede ademhaling en een goede lichamelijke conditie staan los van elkaar maar vullen tegelijkertijd wel elkaar aan. Terwijl een goede lichamelijke conditie zich niet altijd vertaald in een goede ademhaling.

 

Doe je voordeel ermee,

 

Wil je meer weten over Mindful Run of Mindful Run coaching vul dan onderstaand formulier in.

 

Martijn Mensink

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.