3 grote voordelen van een goede ademhaling

Met een vlotte pas ren ik een heuveltje op, mijn longen gaan in de overdrivestand. Ik word kortademig en mijn ademhaling wordt sneller. Meer lucht moet ik hebben, meer lucht om mijn snelheid vast te houden maar helaas, mijn snelheid neemt af. Ik stop en buig voorover, langzaam herstel

ik en loop weer rustig verder.

 

Vroeger trainde ik alleen maar op hartslag en trainde ik mijn benen. Nooit, helemaal nooit dacht ik na over het trainen van mijn ademhaling.

 

Sinds ik met Mindful Run bezig ben is mijn ademhaling veel beter geworden. Ik ben er zelf  achter gekomen dat een goede ademhaling je loopprestatie kunnen verbeteren. Met een goede ademhaling vergroot je ook je uithoudingsvermogen. Het is ook een simpele rekensom: Beter ademen betekent meer zuurstof voor je spieren en dat staat gelijk aan meer uithoudingsvermogen.

 

Net zoals je de hamstring en de kuiten traint om je kracht te verbeteren kun je ook de ademhaling bewust trainen.

 

De sleutel tot het voorkomen van vermoeidheid is vollediger ademen. Als je (letterlijk!) dieper ademt krijgen je longen meer zuurstof om die naar je spieren te voeren.

 

De meeste hardlopers zijn borstademers en geen buikademers. Wanneer je borstademt, maak je je longen niet helemaal leeg, je krijgt dus minder verse zuurstof in je longen en dus in je lichaam en dat betekent minder energie.

 

Veel duursporters ademen niet goed en letten hier ook niet op. Op langere termijn kan een verkeerde ademhaling problemen geven en je plezier in het sporten wegnemen.

 

3 grote voordelen van een goede ademhaling ziin onder andere:

 

1. Je lichaamscellen ontvangen meer zuurstof (en hier heb je er miljoenen van)

 

2. De samenstelling van je bloed verbetert (een gevolg is dat hormonen, vitamines en mineralen beter door het bloed opgenomen en/of afgegeven worden. Het lichaam verzuurt zo minder snel)

 

3. Glad spierweefsel ontspant (deze spiertjes liggen rondom alle holtes van het lichaam, zoals slagaderen, darmen en luchtwegen. Als het verkrampt kan dat allerlei vervelende gevolgen hebben, zoals hoge bloeddruk, een snelle hartslag, benauwheid, darmproblemen, etc).

 

Mijn geheim is dat ik mensen coach hoe ze langzamer en beter kunnen ademhalen en dit begint eigenlijk op het moment dat ze helemaal niet aan hardlopen zijn.

 

Adem in, adem uit.

 

Martijn Mensink


Reactie schrijven

Commentaren: 0