Test: Ben jij een buik of borst ademhaler?

Er zijn 2 soorten ademhaling: de borstademhaling en de buikademhaling . 

 

Bij borstademhaling trekken de spieren tussen je ribben zich samen. Door deze contractie gaat de borstkas omhoog en wordt deze groter. Hierdoor wordt er lucht in de longen gezogen. Je ziet tijdens het ademhalen de borst naar voren en omhoog bewegen.

 

Borstademhaling kost meer energie dan buikademhaling. Dit komt doordat je voor zowel het inademen als het uitademen spieren moet aanspannen.

 

De buikademhaling staat bekend als de beste ademtechniek. Je middenrif gaat naar beneden, zodat de ruimte in je borstholte groter wordt. Vervolgens wordt er lucht in de longen gezogen.

 

Bij deze manier van ademhalen zet je buik een beetje uit, omdat je organen naar voren worden gedrukt. Het kost minder inspanning dan borstademhaling, want je spant alleen spieren aan tijdens het uitademen. Bovendien werkt buikademhaling kalmerend. Wanneer je gespannen bent ga je vanzelf korter en minder diep ademhalen. Hierbij gebruik je vaak automatisch de borst-ademhalingstechniek. Stap je over op buikademhaling, dan ga je vanzelf rustiger en dieper ademhalen. En dus kun je beter ontspannen. Tijdens het sporten is het belangrijk om zowel je borstademhaling als buikademhaling te gebruiken, dit om een zo groot mogelijk longvolume te kunnen bereiken.

 

Doe de test!

 

Leg een hand op je buik en de andere kant op je borst. Ontspan volledig zodat de dynamiek van je ademhaling weinig verandert.

 

Houd je handen op dezelfde plek en geef 20-30 seconden aandacht aan je ademhaling. Op deze manier kom je erachter hoe je onbewust ademhaling is. (door de borst, of door de buik).

 

Neem 2-3 zeer langzame en diepe ademhalingen zodat je je ademhaling meer in detail kan leren voelen.

 

Ben je tot de ontdekking gekomen dat je een borst-ademhaler bent? En gun jij jezelf je lichaam de gezondheidsvoordelen van buikademhaling?

 

Wil je weten hoe je die kunt bereiken? Doe dan mee met de Mindful Run cursus die binnenkort weer van start gaat. Klik hier voor de Mindful Run of Walk cursus bij jou in de buurt.

 

Sportieve groet,

 

Martijn Mensink

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0