Mediteren en hardlopen

 

Nee, ik ben geen boeddhist maar ik ben wel geïnteresseerd in hoe je je geest en je gevoelens beter onder controle kan krijgen.

Wat ik voor mijzelf heb ontdekt, is dat hardlopen en mediteren hand in hand gaan.

Sinds ik hiermee ben begonnen kan ik er echt van genieten. Iedere keer als ik mediterend heb hardgelopen voel ik me kalm en relaxed en heb daar dan ook de hele dag plezier van.

Net als zoveel mensen dacht ik altijd dat mediteren alleen voor “zweverige” types was of voor mensen met een bepaalde religie.

Zelf liep ik al een tijdje te denken aan een manier om mijn geest meer te laten ontspannen. Natuurlijk had ik wel eens mensen gezien die in een kleermakerszit zaten te mediteren. Maar om nu ook in een kleermakerszit te gaan zitten en met mijn wijsvinger mijn duim aan te raken, daar had ik weinig zin in.

Wat ik ontdekte tijdens een rondje hardlopen was dat het een ideale manier is om te mediteren. Het bewuste gevoel van in- en uitademen. Het bewuste gevoel van cadans hebben in je lopen, bracht mij helemaal tot mezelf. Voor mij is dat de ideale manier om te mediteren. Lekker met je lichaam bezig zijn en tegelijkertijd je geest trainen.

Hoe ik dat doe, mediteren en hardlopen?

Begin langzaam te lopen. Adem in en uit, alleen via de neus. Ideaal is een omgeving waar weinig verkeer is.

Geef jezelf ongeveer 15 minuten om te ontspannen. Je bent waarschijnlijk nog druk met het denken over allerlei dingen waar je die dag mee bezig bent geweest.

Zodra je geest een beetje rustig is, richt je de aandacht op het in- en uitademen. Als je niet zou lopen zou ik zeggen: doe je ogen dicht, maar dat doen we nu dus niet.

Vanaf nu doe je je best om geconcentreerd te blijven op het in- en uitademen. Alle gedachten die je hebt laat je gaan.

Je focus zal vooral in het begin regelmatig afdwalen. Gebruik geen gevoel van negativiteit of frustratie. Keer terug naar de focus van in- en uitademen. Accepteer alle gevoelens. Wat ik altijd tegen mijzelf zeg: "het is gewoon zoals het is".

Maak voor jezelf geen afspraak hoe lang je dit moet volhouden. Doe het zo lang het voor jou goed voelt. Oefen het regelmatig en je gaat merken dat je snel vorderingen maakt. Maak het als een vast onderdeel van je hardloop- of trainingsrondje.

Een belangrijke tip: Als je problemen hebt met de dialoog in jezelf om je geest tot zwijgen te brengen, dan kun jezelf afvragen: "Ik ben benieuwd wat mijn volgende gedachte is." Wat je snel gaat merken is dat je steeds meer pauzes krijgt tussen je gedachten.

Waar ik zelf lang mee worstelde in mijn gedachten is: Wat is het doel?

Ik kan hier duidelijk in zijn: er is geen doel!

Je doet het omdat het gewoon goed voelt. En wat het goed voelen met je doet, dat kun je zelf gaan ontdekken. Mediteren en hardlopen is een onderdeel van MINDFUL hardlopen.

Mindful hardlopen gaat niet om de bestemming, Mindful hardlopen gaat om de reis.

 

Zondag geef ik in Nijverdal een workshop alle info via

 

http://www.mindfulrun.nl/workshop-hardlopen-mediteren/

 


 

 

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0